Ve třetím ročníku charitativní Národní potravinové sbírky (NPS), která se v sobotu 21. listopadu 2015 konala napříč Českem, darovali nakupující v obchodech Albert, dm, Globus, Kaufland, Makro, Penny Market a Tesco celkem 228 tun potravin. Po započtení dalších individuálních darů od firem a institucí, které poskytly jídlo přímo potravinovým bankám, se konečný součet za NPS 2015 vyšplhal na 236 tun darovaného jídla.
To je o je o 63 tun více, než kolik se v ČR vybralo rok předtím.
V dosavadní historii sbírek jde o absolutní rekord – pro srovnání: za celý loňský rok se do Potravinových bank v ČR dostalo zhruba tisíc tun potravinových darů, během NPS 2015 tak obyvatelé Česka za jedinou listopadovou sobotu poskytli bezmála čtvrtinu celoročního loňského výtěžku.

Díky štědrosti tisíců nakupujících ve všech krajích se tak v období před Vánoci dostanou k místním lidem bez prostředků potraviny, které by si jinak nemohli dovolit koupit.
„Letošní ročník je pro nás potvrzením, že lidé a firmy v Česku nejsou lhostejné k problémům společnosti a mají chuť je řešit. Nakupující i partneři, bez nichž by tato akce nebyla, mají můj obdiv,“ uvedla Pavlína Kalousová z pořádající platformy Byznys pro společnost, která NPS organizuje ve spolupráci s Českou federací potravinových bank a Armádou spásy a celou řadou partnerů – obchodů, firem i dalších institucí.
„Zvláštní poděkování pak patří našim dobrovolníkům, kteří nezištně a bez nároku na honorář rozdávali letáky a balili a rozváželi dary,“ doplnila Kalousová. Dobrovolníci v typicky modrých zástěrách s logem projektu „Potraviny pomáhají“ asistovali ve více než 470 obchodech po celé zemi ze sítí Albert, dm, Globus, Kaufland, Makro, Penny Market a Tesco. V Olomouci se do modré zástěry oblékl rovněž ministr zemědělství Marian Jurečka, který nad NPS 2015 převzal patronát.
Vybrané jídlo poputuje přes potravinové banky v jednotlivých krajích přímo neziskovým organizacím v místech, kde jej zákazníci supermarketů darovali. Pomohou tak matkám s dětmi v azylových domech, seniorům, osobám bez domova či lidem s handicapem.
![]() Prohlédněte si fotoreportáž ze soboty: Sledovali jste s námi Národní potravinovou sbírku. Tak Češi pomáhali lidem v nouzi » |
Do potravinových bank po celé republice jídlo zdarma svážela logistická firma Raben Logistics Czech. Sbírky se přímo účastnily rovněž významné firmy, které věnovaly potravinové dary, jako společnost Carrier Commercial Refrigeration, Mars, Rohlik.cz, Sodexo nebo Unilever.
Pilotně se do Národní potravinové sbírky zapojily také vybrané školy a školky. Například malé děti z Mateřské školy U Uranie z Prahy 7 v rámci výuky vyrobily zdravé svačinky a ty pak roznesly firmám v okolí, kde je vyměnily za trvanlivé potraviny do sbírky.
Národní potravinová sbírka se v ČR poprvé uskutečnila v roce 2013.
Platforma Byznys pro společnost se akcí snaží upozornit na problém plýtvání potravinami na straně jedné a nedostatku jídla pro lidi bez prostředků na straně druhé. Podle statistik žije až patnáct procent obyvatel Česka na hranici chudoby a nemohou si dovolit pravidelné jídlo. Na druhé straně se v ČR každoročně vyplýtvá 80 kilogramů potravin na hlavu, pokud počítáme celou populaci včetně narozených dětí. Národní potravinová sbírka si klade za cíl apelovat na veřejnost, firmy i instituce a pomoci tak tyto trendy dlouhodobě měnit.
V prvním ročníku sbírky lidé a firmy darovali 66 tun potravin (podrobnosti ZDE »), v roce 2014 to bylo již 173 tun (více ZDE »).
Organizaci Byznys pro společnost se spolu s partnery při pořádání loňské sbírky rovněž podařilo dosáhnout významné změny v systému danění potravinových darů, na které lze od roku 2015 v Česku uplatňovat DPH blížící se nule. Firmám se tak významně zjednodušilo darování jídla na charitu v průběhu celého roku.
První reakce zúčastněných:
![]() Michael Šperl (Kaufland) |
Národní potravinovou sbírku 2015 podporují:
NPS organizuje: Byznys pro společnost ve spolupráci s Armádou Spásy a Federací potravinových bank
Strategičtí partneři: Albert, dm, Globus, Kaufland, Makro, Penny Market, Tesco, Carrier
Partneři: Raben Logistics, Mars, Rohlik.cz, Sodexo, Sodexo Benefity, Unilever
S podporou: Ministerstvo zemědělství, MČ Praha 7, Mateřská škola Uranie, ZŠ Letohradská P7
Hlavní mediální partner: Český rozhlas Mediální partneři: DeadLineMedia, Loosers, MilujemeJidlo.cz, My89.cz
O Byznys pro společnost, z.s.:
Největší organizace na podporu společensky odpovědného byznysu v ČR. Je národní partnerskou organizací CSR Europe, celoevropské platformy pro odpovědné podnikání (corporate social responsibility) a českým koordinátorem mezinárodních programů (např. Diverzita.cz). V Česku vedle NPS organizuje třeba celosvětové dny firemního dobrovolnictví Give&Gain a Engage.
www.byznysprospolecnost.cz // facebook.com/byznysprospolecnost // twitter.com/odpovednefirmy
kontakt: Jakub Unger, unger@byznysprospolecnost.cz , +420737214123