Dvanáct hodin žilo v sobotu 11. listopadu celé Česko Národní potravinovou sbírkou. Sbírka již tradičně na prahu adventu mobilizovala obyvatele České republiky k pomoci potřebným – a opět úspěšně. Letos sbírka vynesla rekordních 926 000 porcí jídla, které pomohou před Vánoci v domácnostech osamělých seniorů, samoživitelek a jejich dětí, rodin ve finanční tísni, v azylových domech – zkrátka všem lidem v nouzi. Do 5. ročníku se letos zapojilo 750 prodejen z řetězců: Tesco, Globus, Penny Market, Kaufland, Albert, Lidl, BILLA, Makro, dm drogerie markt a ROSSMANN. Sbírku organizuje platforma Byznys pro společnost. Záštitu nad sbírkou převzal ministr zemědělství Marian Jurečka.
„Během dne jsme potkali řadu úžasných lidí, kteří přišli darovat, a setkali jsme se s množstvím silných příběhů lidí, kteří potřebují naši pomoc. Chci všem poděkovat za 926 000 porcí jídla, které jsou už nyní na cestě k potřebným. Je to o skvělých 139 000 porcí více než loni,“ řekla za organizátora sbírky Pavlína Kalousová, předsedkyně Byznys pro společnost. „Sbírka ukázala, že nejsme lhostejní k lidem v tíživé životní situaci. Ceníme si každého daru, doslova každé instantní polévky, ale samozřejmě nás těší, že letos byla řada dárců opravdu štědrá. Zajistila tak 370,4 tun trvanlivých potravin a 41,5 tun drogistického zboží,“ dodává Pavlína Kalousová. Jde o předběžné výpočty, které budou ještě verifikovány.
Národní potravinová sbírka byla letos ve všech ohledech rekordní. Zapojilo se o 90 prodejen více, vybralo se víc o 58 tun trvanlivých potravin (loni 312 tun) a o 36,9 tun drogistického zboží více (loni 4,6 tun).
Lidé darovali trvanlivé potraviny jako například konzervy, sterilovanou zeleninu, luštěniny, těstoviny, rýži, instantní polévky a dětské výživy a drobné cukrovinky. Potěšitelné bylo, že lidé reagovali na prosby organizátora sbírky a často letos darovali i masové a rybí konzervy a další výživově kvalitní potraviny. Z drogistického zboží to pak byly dětské pleny, hygienické vložky či sprchové gely.
Nejvíce potravin a drogerie se vybralo prodejně Tesco v Praze 10 v Edenu, kde lidé darovali 8,1 tun. Mimo Prahu byli nejštědřejší zákazníci v Globusu v Brně se 4,2 tunami a Globusu Olomouc (3,2 tuny) a Pardubicích (3,1 tun).
Rekordních 5 obchodů v ČR (data v tunách potravin a drogerie)
Tesco, Praha 10, Eden 8,1
Tesco, Praha 5 – Nový Smíchov 8
Globus, Praha 9, Kostelecká 6,7
Albert, Praha 4, Obchodní nám 5,5
Globus, Praha 9, Chlumecká 5,5
Pokud se podíváme na výsledky v jednotlivých krajích, tak k největšímu meziročnímu nárůstu objemu darovaných trvanlivých potravin a drogistického zboží došlo na Vysočině – obyvatelé tohoto kraje vybrali 17,7 tun, což je o 107,9 % víc než loni. Druhý největší nárůst zařídili dárci v Libereckém kraji (75 %) a „bronz“ pro svůj kraj zajistili obyvatelé Zlínského kraje (66 %). Objemy dobročinných nákupů tradičně v jednotlivých krajích souvisí s počtem obyvatel a není tedy překvapením, že nejvíce se vybralo v Praze (105 tun). „Potěšilo nás, že ve všech krajích bez rozdílu byli dárci letos více štědří a vybralo se všude napříč republikou více potravin i drogerie,“ říká Pavlína Kalousová.
„Národní potravinová sbírka by se nemohla uskutečnit bez dobrovolníků, kteří v kuchařských zástěrách s logem „Potraviny pomáhají“ informovali ve všech obchodech zákazníky, rozdávali seznamy s doporučenými potravinami, vybírali zboží od dárců, třídili ho a připravovali k transportu. To vše ve svém volném čase a s neuvěřitelným nadšením a snahou pomoci dobré věci. Letos jich bylo 4314, což je o 745 více nadšenců než loni,“ říká Zuzana Krmelová, koordinátorka Národní potravinové sbírky z platformy Byznys pro společnost.
Pomoc po zabalení dobrovolníky putovala do skladů České federace potravinových bank, NADĚJE, Armády spásy a Charity Česká republika. „Je skvělé, jak Národní potravinová sbírka mobilizuje českou veřejnost, aby pomohla potřebným lidem. Jde o výraznou podporu, která umožní zaplnit sklady potravinových bank, z nichž pak rozdělujeme darované potraviny a hygienické prostředky mezi neziskové a charitativní organizace,“ říká Alše Slavíček, předseda České federace potravinových bank, a doplňuje. „Letos se do sbírky zapojilo všech 14 potravinových bank a tím je zaručeno, že pomoc doputuje do každého regionu v Česku. S distribucí nám pomůže více než 300 partnerských neziskových organizací, které pomáhají potřebným.“
I letos již potřetí byla výhradním přepravním partnerem sbírky společnost Raben Logistics Czech, která večer po sbírce převezla darované potraviny z více než 80 prodejen v devíti krajích republiky do potravinových bank a různých neziskových organizací. „Našim zapojením chceme ukázat, jak nezbytná je logistika a přeprava v každodenním životě. Žijeme v době přebytku, i když si to často nepřipouštíme. Rádi proto využíváme příležitost podílet se na projektu, který poukazuje na tuto skutečnost a zároveň umožňuje pomáhat lidem, kteří se ocitli v nouzi,“ vysvětluje důvod zapojení Jakub Trnka, generální ředitel společnosti Raben pro Českou republiku a Slovensko.
Záštitu nad letošní Národní potravinovou sbírkou převzal ministr zemědělství Marian Jurečka. „Jsem rád, že se díky Národní potravinové sbírce dostane pomoc k potřebným. Za důležité však považuji i to, abychom omezili plýtvání potravinami. Ministerstvo zemědělství proto podporuje činnost potravinových bank, letos jsme na jejich provoz přispěli 30 miliony korun,“ řekl Byznysu pro společnost Marian Jurečka. Děkujeme mu za podporu akce i za osobní zapojení – v sobotu totiž pomohl nákupem v prodejně Globus potřebným z Olomouckého kraje.
Do sbírky se letos zapojili mimo řetězců i někteří výrobci: například Hamé, Penam, Kostelecké uzeniny, Tatra a Altin Jm group. Sběrná místa, kde bylo možné potraviny darovat, otevřela ve svých prostorách například Český rozhlas, Sodexo, ABRA, Ipsos, DXC Technology, či MŠ U Uranie v Praze.
Národní potravinovou sbírku podporují:
Záštita: ministr zemědělství Ing. Marian Jurečka
Strategičtí partneři: Albert, BILLA, dm drogerie markt, Globus, Kaufland, Lidl, Makro, Penny, ROSSMANN, Tesco Stores
Partneři: Raben Logistics Czech, Ipsos, Sodexo, LCG New media, Družina, Thimm Packaging, BigMedia, Hamé, Agrofert, Nadace pojišťovny Kooperativa
Hlavní mediální partner: Český rozhlas
Mediální partner: Deník, Týden
Fotoreport můžete vidět ZDE.