Česká televize odvysílala 24. 10. 2015 reportáž, ve které informovala jednak o Národní potravinové sbírce, jednak o tom, že neprodané ovoce a zelenina z řetězce Tesco (psali jsme zde ») nově končí v potravinových bankách. Přinášíme vám přepis reportáže, pustit si ji můžete zde ».


 

Neprodané ovoce a zelenina končí nově v potravinové bance. Dosud se přitom zlevňovaly nebo vyhazovaly. Pilotní projekt začal fungovat v 15 hypermarketech jednoho z řetězců v Ostravě, v Praze a také v Brně. Brzy se zapojí také další regiony.

Co se zbytky? Reportáž ČT

Moderátorka ČT: Nový krok tohoto prodejce proti plýtvání banky vítají, zásoby jsou totiž momentálně na dně. Darovaného jídla podle nich sice přibývá, ale počet potřebných roste ještě rychleji.

Redaktorka ČT: Co tam máte dneska?

Matěj Pechlat, sociální pracovník, MENS SANA: Tak dneska máme podle seznamu 41 kilogramů zeleniny, jsou tam hlavně papriky, ředkvičky.

Redaktorka ČT: K tomu jim v obchodě přibalili ještě 50 kilogramů pečiva, které se den předtím neprodalo.

Pechlat: Teď budeme vlastně zboží rozvážet na naše dvě pobočky.

Redaktorka ČT: Ovoce, zeleninu a pečivo si vyzvedávají přímo organizace, aby se co nejdřív dostalo k lidem. Plnou dodávku rozdaly psychicky nemocným na Ostravsku. Jen v tomto zařízení pomoc dostává pravidelně 50 lidí.

Pechlat: Máme třeba i klienty, kterým po zaplacení všeho, co zaplatit musí, zbyde třeba jenom tisícovka nebo 1200 na celý měsíc.

Redaktorka ČT: A toto už je pražská Potravinová banka. Jídlo odtud dostává 96 organizací. Nově požádalo o pomoc dalších 5. Což je pomoc pro zhruba 10 tisíc lidí. Podobně to vypadá i jinde po republice.

Doušová, reportáž ČT

Věra Doušová, předsedkyně, Potravinová banka Praha: Jsme tak na 20 % toho, co by oni rádi od nás dostávali.

Redaktorka ČT: Zásoby v bankách rychle ubývají, co dostanou, většinou ten den rozdají.

Doušová: Téměř nikdy jsme nedostali máslo, mléko, tvaroh a takovéhle věci a po tom je veliká poptávka.

Redaktorka ČT:  Plné regály měli totiž v bance naposledy vloni po národní potravinové sbírce. Dnes je pro srovnání stejný sklad téměř prázdný.

Jakub Unger, spoluorganizátor sbírky, Byznys pro společnost: Potravinová sbírka, což je jeden v roce, sama o sobě má ten efekt, že poté dál lidé chodí a darují nebo firmy darují, to znamená, z našeho pohledu ten letošní rok je zlomový.

Reportáž ČT: Jakub Unger

Redaktorka ČT: Obchodní řetězce totiž nemusí platit DPH z darovaných potravin, a tak začaly na charitu dávat víc. K tomu se chystá v polovině listopadu další národní potravinová sbírka, do které se zapojí rekordně přes 460 obchodů.

Moderátorka ČT: Jak vlastně s potravinami zacházíme? Průměrná domácnost jich ročně vyhodí za 20 tisíc korun, každý měsíc to aspoň jednou udělá 40 %. V koši končí především zboží s prošlou lhůtou anebo to, které začíná plesnivět, tedy hlavně obce, zelenina a pečivo. Nejmíň šetrně zacházejí s jídlem mladí do 24 let. 8 z 10 dotázaných pak chybí relevantní informace, jak tu kterou potravinu správně uchovávat (detaily průzkumu zde »). Takové údaje by chtěli slyšet od výrobců anebo dovozců. Nově se plýtvání sleduje taky v necelé stovce restaurací pro zaměstnance Sodexo. Jejich druhý největší provozovatel se teď připojil k celosvětovému programu Waste Watch. Ten monitoruje, kolik se kde čeho vyhazuje, aby jídel nevařili efektivněji (psali jsme zde »).

Kuniková, projektová manažerka, Sodexo: Je to vlastně to, co nám vrací lidé na tácech, je to něco přes 20, 25 porcí.

Redaktorka ČT: Část odpadu vzniká už během přípravy jídel. Měří se třeba množství zeleniny, která skončí v koši, přestože by se dala využít.

Kuniková: Když se takhle podívám, tak si myslím, že některé kousky by mohly skončit ve vývaru.

Redaktorka ČT: Aby se odřezky daly použít při vaření dalších jídel, musí se dobře naplánovat nabídka pokrmů na každý den. Další kapitolou je nastavení smlouvy s klientem.

Daniel Čapek, generální ředitel, Sodexo: Například příliš široký výběr jídel nebo nutnost držet tu nabídku až třeba do konce výdejní doby, když už žádní zákazníci nechodí.

Redaktorka ČT: Měření ve firemních restauracích bude probíhat do konce roku. Na základě výsledků se vymyslí konkrétní kroky, jak plýtvání omezit.


 

 Národní potravinovou sbírku 2015 podporují:

NPS organizuje: Byznys pro společnost ve spolupráci s Armádou Spásy a Federací potravinových bank
Strategičtí partneři: Albert, dm, Globus, Kaufland, Makro, Penny Market, Tesco, Carrier
Partneři: Raben Logistics, Mars, Rohlik.cz, Sodexo, Sodexo Benefity, Unilever
S podporou: Ministerstvo zemědělství, MČ Praha 7, Mateřská škola Uranie, ZŠ Letohradská P7
Hlavní mediální partner: Český rozhlas Mediální partneři: DeadLineMedia, Loosers, MilujemeJidlo.cz, My89.cz

O Byznys pro společnost, z.s.:

Největší organizace na podporu společensky odpovědného byznysu v ČR. Je národní partnerskou organizací CSR Europe, celoevropské platformy pro odpovědné podnikání (corporate social responsibility) a českým koordinátorem mezinárodních programů (např. Diverzita.cz). V Česku vedle NPS organizuje třeba celosvětové dny firemního dobrovolnictví Give&Gain a Engage.

www.byznysprospolecnost.cz // facebook.com/byznysprospolecnost  // twitter.com/odpovednefirmy
kontakt: Jakub Unger, unger@byznysprospolecnost.cz , +420737214123

Česká televize: Reportáž, jak využít neprodané potraviny